KDE Plasma Wayland & Nvidia Driver v.555
2024-06-29 - orzo
Ako bolo v širšej postpolitosti posledné mesiace avízované, KDE Plasma 6.3 a nové ovládače pre Nvidiu (v.555) konečne uzatvárajú jednu nešťastnú kapitolu v histórii PC-čkových Linuxov.
Človeku až ťažko uveriť, ale po prvom dni testovania to vyzerá naozaj tak: Waylandová KDE Plasma 6.3 je s najnovšími ovládačmi -skutočne- -použiteľná- aj na nvidiáckych (notebookových) videokartách!
Žiadny tearing, žiadne blikanie. Žiadne mrznutie celého systému.
Úľava, neopísateľná úľava pre celú Linuxovú komunitu. A obzvlášť pre linuxový gamedev.
Všetky tri hlavné gamedev middlewary (Godot 4.3-Beta, Unreal Engine 5, Unity3D) majú pre Wayland zabudovanú experimentálnu podporu, chýba/l len ten jeden posledný "push". Prinajmenšom Godot 4.4 by mohol mať (koncom 2024?) wl nastavený ako default, a pri zvyšných dvoch je to teraz viac-menej otázkou ochoty a korporátneho pristupu. Oba toolkity integrujú libsdl, čiže finálnu migráciu z xlibu na wl by mohli zvládnuť bez väčších investícií, behom týždňov. Ak by sa tak rozhodli.
Pre hráčov ("zákazníkov") alebo "herných dizajnérov" je samozrejme diskusia o nejakom xlibe a waylande bezpredmetná. Neuvidia a nepocítia medzi nimi žiadny rozdiel - "stále je to Linux". Vyzerá rovnako, ovláda sa rovnako, wobluje sa rovnako. Pod povrchom sú to ale dve rôzne platformy; ako "staré Playstation" a "nové Playstation". Stará platforma nie je (a nemôže byť) kompatibilná s novou. Hry vyvinuté s "waylandovým aplikačným oknom" sa nedajú spustiť na starých "linuxových windowsoch" (s malým "w" na začiatku), a hry vyvinuté s "xlibovým aplikačným oknom" sa na nových "linuxových window-manažéroch" dajú hrať len cez "compatibility layer" (xwayland).